Inkluzivní tělesná a sportovní výchova jako předpoklad zdravé společnosti (ITVAS)

INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ

vytváření inovativních metodických materiálů

Zvolte jazyk

Logo Interreg

Inkluzivní tělesná a sportovní výchova jako předpoklad zdravé společnosti (ITVAS)

UP logo FTK a UP

Logo SPV

Logo APA

Projekt ITVAS startuje: Na cestě k větší inkluzi ve školní tělesné výchověUniverzita Palackého v Olomouci společně se Slovenským paralympijským výborem oficiálně zahajují projekt ITVAS, jehož cílem je podpora inkluzivní tělesné výchovy pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP). Projekt, který je realizován v rámci programu Interreg VI-A Slovensko – Česko, bude probíhat do ledna 2027 a zaměří se především na vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti moderních a inkluzivních přístupů k tělesné výchově.

Přestože samotný vzdělávací program odstartuje až začátkem roku 2026 úvodním workshopem, už nyní – na přelomu jara a léta 2025 – je projekt v plném proudu. Týmy odborníků připravují metodické materiály a shromažďují zpětnou vazbu od pedagogických pracovníků z partnerských základních škol v České republice i na Slovensku. Zapojeni jsou učitelé tělesné výchovy, asistenti pedagogů i odborní konzultanti, kteří společně formují finální podobu vzdělávacího obsahu.

Již na podzim 2025 projekt také nabídne první vzdělávací a popularizační aktivity přímo ve školách. Minimálně 20 škol v příhraničních regionech Česka a Slovenska zažije Paralympijské školní dny – interaktivní projektové dny zaměřené na zážitkovou formu tělesné výchovy pro všechny žáky bez rozdílu. Cílem je posilovat pozitivní postoje ke spolužákům se SVP a přispívat k odstraňování bariér mezi dětmi.

Vzdělávací program bude probíhat hybridně – teoretická část formou online webinářů, praktická část prostřednictvím workshopů v terénu. Program pak absolvuje minimálně 120 pedagogů ze 40 škol. Tyto školy obdrží také sportovně-kompenzační pomůcky a podporu od odborného konzultanta APA, který bude pomáhat s přípravou individuálních vzdělávacích plánů v oblasti tělesné výchovy.

Projekt vznikl na základě dlouhodobé potřeby řešení problému souvisejícího s častým a mnohdy zbytečným uvolňováním žáků se SVP z tělesné výchovy. Projekt chce změnit tento trend a nabídnout pedagogům nástroje, jak tyto děti začleňovat do výuky smysluplně, bezpečně a s respektem k jejich individuálním potřebám. Inkluzivní TV má potenciál podporovat nejen zdraví dětí, ale také jejich sociální začlenění a vztahy ve třídních kolektivech.

„Univerzita Palackého v Olomouci jako hlavní partner projektu zajišťuje celkovou koordinaci, odborné vedení i tvorbu vzdělávacího programu a metodických materiálů,“ upřesňuje hlavní řešitel projektu prof. Martin Kudláček z Fakulty tělesné kultury UP. „Naším cílem je nabídnout pedagogům nástroje a podporu, díky nimž se inkluze stane běžnou a smysluplnou součástí hodin tělesné výchovy.“

Slovenský paralympijský výbor se v rámci projektu zaměřuje zejména na zapojení škol z příhraničních regionů Slovenska, realizaci Paralympijských školních dnů a odbornou metodickou podporu pedagogů při práci se žáky se zdravotním znevýhodněním.

Pro více informací sledujte webové (https://itvas.upol.cz) a sociální sítě projektu ITVAS (Facebook, Instagram – již brzy se zde objeví příběhy pedagogů, videa z příprav a pozvánky na nadcházející aktivity.

Obsah vzdělávacího programu

Společné vzdělávání v tělesné výchově z pohledu teorie i praxe

Benefity inkluzivní TV pro podporu třídního klimatu

Charakteristika jednotlivých speciálních vzdělávacích potřeb (1)

Charakteristika jednotlivých speciálních vzdělávacích potřeb (2)

Charakteristika jednotlivých speciálních vzdělávacích potřeb (3)

Multidisciplinární zapojení pedagogických a dalších pracovníků v ITV

Diagnostika a hodnocení v ITV

Plánování a modifikace v ITV

Další formy inkluzivní TV

Sport a sportovně-kompenzační pomůcky

Pozice1

Sed convallis est sit amet sapien commodo, ut accumsan nunc faucibus. Integer laoreet vulputate orci, fermentum bibendum nibh dictum et. In consectetur dapibus cursus. Vivamus sollicitudin ante quis sapien lobortis, nec consectetur nunc convallis. Duis porta mattis iaculis. Pellentesque pulvinar congue tellus sed dapibus. Morbi dictum condimentum quam, id imperdiet risus mollis sit amet. Quisque id luctus tellus.

Pozice2

Sed convallis est sit amet sapien commodo, ut accumsan nunc faucibus. Integer laoreet vulputate orci, fermentum bibendum nibh dictum et. In consectetur dapibus cursus. Vivamus sollicitudin ante quis sapien lobortis, nec consectetur nunc convallis. Duis porta mattis iaculis. Pellentesque pulvinar congue tellus sed dapibus. Morbi dictum condimentum quam, id imperdiet risus mollis sit amet. Quisque id luctus tellus.

Pozice3

Sed convallis est sit amet sapien commodo, ut accumsan nunc faucibus. Integer laoreet vulputate orci, fermentum bibendum nibh dictum et. In consectetur dapibus cursus. Vivamus sollicitudin ante quis sapien lobortis, nec consectetur nunc convallis. Duis porta mattis iaculis. Pellentesque pulvinar congue tellus sed dapibus. Morbi dictum condimentum quam, id imperdiet risus mollis sit amet. Quisque id luctus tellus.

Pozice4

Sed convallis est sit amet sapien commodo, ut accumsan nunc faucibus. Integer laoreet vulputate orci, fermentum bibendum nibh dictum et. In consectetur dapibus cursus. Vivamus sollicitudin ante quis sapien lobortis, nec consectetur nunc convallis. Duis porta mattis iaculis. Pellentesque pulvinar congue tellus sed dapibus. Morbi dictum condimentum quam, id imperdiet risus mollis sit amet. Quisque id luctus tellus.

Pozice5

Sed convallis est sit amet sapien commodo, ut accumsan nunc faucibus. Integer laoreet vulputate orci, fermentum bibendum nibh dictum et. In consectetur dapibus cursus. Vivamus sollicitudin ante quis sapien lobortis, nec consectetur nunc convallis. Duis porta mattis iaculis. Pellentesque pulvinar congue tellus sed dapibus. Morbi dictum condimentum quam, id imperdiet risus mollis sit amet. Quisque id luctus tellus.

Pozice6

Sed convallis est sit amet sapien commodo, ut accumsan nunc faucibus. Integer laoreet vulputate orci, fermentum bibendum nibh dictum et. In consectetur dapibus cursus. Vivamus sollicitudin ante quis sapien lobortis, nec consectetur nunc convallis. Duis porta mattis iaculis. Pellentesque pulvinar congue tellus sed dapibus. Morbi dictum condimentum quam, id imperdiet risus mollis sit amet. Quisque id luctus tellus.