Inkluzivní tělesná a sportovní výchova jako předpoklad zdravé společnosti (ITVAS)

INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ

vytváření inovativních metodických materiálů

Zvolte jazyk

Logo Interreg

Inkluzivní tělesná a sportovní výchova jako předpoklad zdravé společnosti (ITVAS)

UP logo FTK a UP

Logo SPV

Logo APA

Projekt ITVAS napreduje – osobné stretnutie s hlavným riešiteľom projektu prof. Martinom KudláčkomProjekt ITVAS je dvouletý mezinárodní projekt zaměřený na podporu inkluzivního vzdělávání v oblasti tělesné výchovy a školního sportu. Jeho cílem je měnit způsob, jakým školy vnímají a realizují pohybové aktivity u dětí a mládeže se speciálními vzdělávacími potřebami. Projekt vznikl díky přeshraniční spolupráci Univerzity Palackého v Olomouci a Slovenského paralympijského výboru v rámci programu Interreg SK–CZ, přičemž důraz je kladen na praktické výstupy, které budou využitelné v každodenním provozu škol.
Východiskem projektu je přesvědčení, že tělesná výchova má potenciál být jedním z nejvíce inkluzivních a zároveň transformačních prostředí ve škole. Aby tento potenciál mohl být skutečně naplněn, je třeba změnit přístupy pedagogů, způsob plánování výuky i postoje širšího školního prostředí. Projekt ITVAS přináší konkrétní nástroje, jak toho dosáhnout – od školení a praktických workshopů až po komplexní metodické materiály vytvořené přímo na míru školní praxi.

Jedním z klíčových výstupů je vzdělávací program složený z deseti kapitol, které dohromady tvoří ucelený rámec pro přípravu i další profesní rozvoj pedagogických pracovníků. Tyto kapitoly mají za cíl rozšířit znalosti učitelů o inkluzivním vzdělávání, přiblížit jim různorodost potřeb žáků a ukázat, jak s nimi pracovat bezpečně, efektivně a s respektem. Věnují se také způsobům diagnostiky, indikací a kontraindikací pohybových aktivit, plánování modifikované výuky nebo zavádění vhodných sportovních pomůcek a podpůrných opatření do běžných podmínek školy.

Součástí programu je také akcent na praktické dovednosti a schopnost učitelů tvořit inkluzivní prostředí, které není jen o integraci jednotlivce, ale o změně klimatu celé třídy. Kapitoly podporují interdisciplinární spolupráci a připravují pedagogy na spolupráci s asistenty, poradenskými zařízeními i rodiči. Přináší inspiraci, jak do výuky zapojit formy zážitkového učení nebo osvětové akce, například Paralympijský školní den, které mohou měnit postoje žáků i učitelů k jinakosti.

Projekt ITVAS je nejen vzdělávací iniciativou, ale i výzvou ke společenské změně. Učí nás chápat, že inkluze ve školní tělesné výchově není jen o dětech s diagnózou – ale o každém dítěti, které má právo zažít pohyb, sounáležitost a radost ze sdílené aktivity. Pedagogové se tak stávají klíčovými aktéry změny, která přesahuje rámec tělocvičny a míří k otevřenější, zdravější a spravedlivější škole.

Obsah vzdělávacího programu

Společné vzdělávání v tělesné výchově z pohledu teorie i praxe

Benefity inkluzivní TV pro podporu třídního klimatu

Charakteristika jednotlivých speciálních vzdělávacích potřeb (1)

Charakteristika jednotlivých speciálních vzdělávacích potřeb (2)

Charakteristika jednotlivých speciálních vzdělávacích potřeb (3)

Multidisciplinární zapojení pedagogických a dalších pracovníků v ITV

Diagnostika a hodnocení v ITV

Plánování a modifikace v ITV

Další formy inkluzivní TV

Sport a sportovně-kompenzační pomůcky

Pozice1

Sed convallis est sit amet sapien commodo, ut accumsan nunc faucibus. Integer laoreet vulputate orci, fermentum bibendum nibh dictum et. In consectetur dapibus cursus. Vivamus sollicitudin ante quis sapien lobortis, nec consectetur nunc convallis. Duis porta mattis iaculis. Pellentesque pulvinar congue tellus sed dapibus. Morbi dictum condimentum quam, id imperdiet risus mollis sit amet. Quisque id luctus tellus.

Pozice2

Sed convallis est sit amet sapien commodo, ut accumsan nunc faucibus. Integer laoreet vulputate orci, fermentum bibendum nibh dictum et. In consectetur dapibus cursus. Vivamus sollicitudin ante quis sapien lobortis, nec consectetur nunc convallis. Duis porta mattis iaculis. Pellentesque pulvinar congue tellus sed dapibus. Morbi dictum condimentum quam, id imperdiet risus mollis sit amet. Quisque id luctus tellus.

Pozice3

Sed convallis est sit amet sapien commodo, ut accumsan nunc faucibus. Integer laoreet vulputate orci, fermentum bibendum nibh dictum et. In consectetur dapibus cursus. Vivamus sollicitudin ante quis sapien lobortis, nec consectetur nunc convallis. Duis porta mattis iaculis. Pellentesque pulvinar congue tellus sed dapibus. Morbi dictum condimentum quam, id imperdiet risus mollis sit amet. Quisque id luctus tellus.

Pozice4

Sed convallis est sit amet sapien commodo, ut accumsan nunc faucibus. Integer laoreet vulputate orci, fermentum bibendum nibh dictum et. In consectetur dapibus cursus. Vivamus sollicitudin ante quis sapien lobortis, nec consectetur nunc convallis. Duis porta mattis iaculis. Pellentesque pulvinar congue tellus sed dapibus. Morbi dictum condimentum quam, id imperdiet risus mollis sit amet. Quisque id luctus tellus.

Pozice5

Sed convallis est sit amet sapien commodo, ut accumsan nunc faucibus. Integer laoreet vulputate orci, fermentum bibendum nibh dictum et. In consectetur dapibus cursus. Vivamus sollicitudin ante quis sapien lobortis, nec consectetur nunc convallis. Duis porta mattis iaculis. Pellentesque pulvinar congue tellus sed dapibus. Morbi dictum condimentum quam, id imperdiet risus mollis sit amet. Quisque id luctus tellus.

Pozice6

Sed convallis est sit amet sapien commodo, ut accumsan nunc faucibus. Integer laoreet vulputate orci, fermentum bibendum nibh dictum et. In consectetur dapibus cursus. Vivamus sollicitudin ante quis sapien lobortis, nec consectetur nunc convallis. Duis porta mattis iaculis. Pellentesque pulvinar congue tellus sed dapibus. Morbi dictum condimentum quam, id imperdiet risus mollis sit amet. Quisque id luctus tellus.